Akkoord

Actuele informatie m.b.t. COVID-19

Actuele

We begeven ons in uitdagende tijden. Als bedrijf, als klant en als mensen onderling. Het team van Dreamlines wil en blijft zich altijd voor u inzetten, daar zijn we voor. Wij staan voor persoonlijke en professionele dienstverlening en helpen u bij het organiseren van uw cruisevakantie. Wij zijn iedere dag voor u bereikbaar, met het laatste nieuws rondom uw cruise en om al uw vragen te beantwoorden.

De cruisebranche kreeg als een van de eerste bedrijfstakken te maken met het coronavirus. Naar aanleiding van de besluiten van overheden en directies van de rederijen zijn veel cruises geannuleerd. In het volgende overzicht vindt u de geannuleerde cruises per rederij.

Of er in de komende periode nog meer afvaarten moeten worden geannuleerd* is vooralsnog niet duidelijk. Wij zullen dit te zijner tijd vernemen van onze uitvoerende partners en u dan informeren.

*Wijzigingen vinden voortdurend plaats, deze informatie zal zo actueel mogelijk worden bijgehouden.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 5 juni 2020

Tekst- of drukfouten voorbehouden. 

A-ROSA heeft alle cruises tot en met eind juni 2020 geannuleerd.

AIDA heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

 

Carnival Cruise Line heeft alle cruises tot en met 26 juni 2020 geannuleerd.

  • Alle San Francisco en Alaska 2020 afvaarten zijn geannuleerd.
  • Alle afvaarten met de Carnival Radiance zijn geannuleerd tot en met 1 november 2020.
  • Alle afvaarten met de Carnival Legend zijn geannuleerd tot en met 30 oktober 2020.
  • Alle afvaarten met de Carnival Sunrise vanuit NYC tot en met 19 oktober 2020.
  • Alle afvaarten met de Carnival Spirit: Alaska, Hawaii en Trans-Pacific afvaarten tot en met 6 oktober 2020.
  • Alle afvaarten met de Carnival Splendor: Australië tot en met 17 september 2020.
  • De Carnival Breeze, Carnival Dream, Carnival Elation, Carnival Freedom, Carnival Horizon, Carnival Magic, Carnival Sensation en Carnival Vista zijn geannuleerd tot en met 31 juli 2020.
  • Alle andere schepen t/m 31 augustus 2020.

 

 

Celebrity Cruises heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

LET OP: Alaska, Canada / New England afvaarten zijn tot en met eind oktober 2020 geannuleerd.

Celestyal Cruises heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

 

 

Costa Cruises heeft alle cruises tot en met eind juli 2020 geannuleerd.

Cunard heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

LET OP: Alle Alaska afvaarten zijn tot en met 8 september 2020 geannuleerd.

 

DCS-Touristik heeft alle cruises tot en met midden juni/juli 2020 geannuleerd.

Disney Cruise Line heeft alle cruises tot en met 27 juli 2020 geannuleerd.

De Disney Wonder heeft alle Canada afvaarten tot en met 14 september 2020 geannuleerd.

 

Feenstra Rijn Lijn heeft alle riviercruises tot en met 25 juni 2020 geannuleerd.

Hapag-Lloyd Cruises heeft de volgende cruises geannuleerd:

  • MS Europa tot en met 27 juni 2020.
  • MS Europa 2 tot en met 1 juli 2020.
  • Hanseatic Nature tot en met 28 juni 2020.
  • Hanseatic Inspiration tot en met 1 juli 2020.
  • MS Bremen tot en met 14 juli 2020.

Holland America Line heeft alle cruises tot en met 30 juni 2020 geannuleerd.

Ook zijn alle 2020 Alaska afvaarten en Land & Sea Journeys met de Maasdam, Volendam, Oosterdam, Noordam en Westerdam geannuleerd.

 

MSC Cruises heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

 

Norwegian Cruise Line heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

 

Oceania Cruises heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

 

Phoenix Cruises heeft alle cruises tot en met eind juni/begin juli 2020 geannuleerd.

 

Princess Cruises heeft alle cruises tot en met herfst/winter 2020 geannuleerd.

Regent Seven Seas heeft alle cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

 

Alle merken van Royal Caribbean hebben hun cruises tot en met 31 juli 2020 geannuleerd.

LET OP:

  • China afvaarten met zijn geannuleerd tot en met 30 juni 2020.
  • Canada, New England en Alaska afvaarten met zijn geannuleerd tot en met 31 oktober.

Seabourn heeft alle cruises tot en met herfst/winter 2020 geannuleerd.

  • Seabourn Odyssey: het Europa seizoen is gepauzeerd, afvaarten geannuleerd tot en met 20 november 2020.
  • Seabourn Sojourn: het Alaska seizoen is gepauzeerd, afvaarten geannuleerd tot en met 13 oktober 2020.
  • Seabourn Quest: het Europa + Canada/New England seizoen is gepauzeerd, afvaarten geannuleerd tot en met 6 november 2020.
  • Seabourn Encore: het Europa seizoen is gepauzeerd, afvaarten geannuleerd tot en met 19 oktober 2020.
  • Seabourn Ovation: het Europa seizoen is gepauzeerd, afvaarten geannuleerd tot en met 6 november 2020.

 

Silversea heeft alle cruises tot en met midden/eind juli 2020 geannuleerd.

 

TUI Cruises heeft alle cruises tot en met midden juli 2020 geannuleerd.

 

De meeste rederijen bieden hun gasten in geval van annulering een boekingstegoed (Future Cruise Credit). U kunt de rederijen en ons sterken in deze moeilijke tijden door dankbaar van deze tegoeden gebruik te maken, de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien en u te verheugen op een herboekte cruisevakantie. De rederijen reiken u de hand om te boeken met vertrouwen, door middel van gunstige annuleringsvoorwaarden of omboekregelingen. Klik hier voor de regelingen per rederij.

Wilt u graag meer weten over het inzetten van uw Future Cruise Credit? Klik hier en lees onze blog, zo weet u alles over het gebruik van uw boekingstegoed.

Ondanks dat de meeste van onze klanten enorm positief reageren op de coronavoucher, begrijpen we dat mensen in sommige situaties liever hun geld terug willen. We vertellen u hier graag de mogelijkheden. 

De coronavoucher – die half maart is ontstaan – is niet bedacht vanuit een luxepositie. Het coronavirus heeft een enorme impact op de reiswereld. Vanwege deze reden is het initiatief ontstaan om, in plaats van de normale wettelijke teruggave, vouchers uit te geven t.w.v. het reeds betaalde bedrag. De ANVR en SGR komen hiermee de reisbedrijven tegemoet, die in één klap veel geld verliezen en mogelijk failliet zouden kunnen gaan. 

LET OP! We werken samen met een tiental reisorganisaties. Het grootste deel hiervan heeft ervoor gekozen om met vouchers te werken i.p.v. geld teruggave. Wanneer dit voor uw reis geldt, krijgt u van ons de voucher uitgeleverd. Deze dient u ook via ons te verzilveren.  

De zekerheid van de coronavoucher 

Er is veel media-aandacht rondom de vouchers die nu in de reiswereld worden uitgegeven. Zo heeft de Europese Commissie recent aangegeven dat klanten recht zouden moeten hebben op geld teruggave. Deze discussie is ontstaan door het feit dat losse vliegtickets niet zijn gedekt bij faillissement en die uitspraak kwam dus ook voort uit geboekte tickets. 

Voor pakketreizen zit het verhaal net iets anders in elkaar; in dit geval zijn de vouchers gedekt door de SGR. Mocht één van de reisorganisaties waar wij mee samenwerken onverhoopt failliet gaan, dan is uw geld veiliggesteld. Ook wijzelf zijn gedekt door dit garantiefonds. Dat betekent dat de werkwijze die wij (en alle ANVR-aangesloten reisorganisaties) aanhouden, is goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. 

Toch liever geld terug? 

We hopen op uw begrip in deze ongebruikelijke situatie. Mocht u toch uw geld terug willen, dan is dat uiteraard mogelijk. Echter, helaas niet direct. Gezien de enorme impact op de reisorganisaties, werkt iedereen hard om alle klanten van voldoende informatie te voorzien. Dit kost tijd en vanwege deze reden moet u langer wachten dan gebruikelijk. 

De SGR en de ANVR hebben in samenspraak met en met goedkeuring van de ACM en het Ministerie van Economische Zaken, vastgesteld dat klanten 6 maanden na uitgifte van de voucher een aanvraag tot terugbetaling kunnen indienen. 

Zowel het Ministerie van Economische Zaken als de ACM ondersteunen het initiatief van de ANVR en SGR om bij annulering van reizen, vanwege de corona-crisis, een corona-voucher aan de klant te geven, als tegoed voor een nieuwe reis of als terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt. 

Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van 1 jaar na uitgifte, maar niet eerder dan 6 maanden na de uitgifte van de voucher (Bron: ANVR ).

Als consument kunt u zodoende vanaf 6 maanden na uitgifte van uw voucher het geld terugvragen. Houd rekening met een langere afhandeltijd; in sommige gevallen krijgen wij pas na bijvoorbeeld 1 jaar het geld van de luchtvaartmaatschappij. In dat geval neemt uw uitbetaling ook een langere tijd in beslag. 

Goed om te weten: indien u geen actie onderneemt, gedurende de looptijd van uw voucher, krijgt u na afloop van de 12 maanden sowieso het openstaande bedrag in geld uitgekeerd. U ontvangt het bedrag op de rekening waarmee u hebt betaald. 

Kan ik ook direct mijn geld terugkrijgen? 

U hebt formeel de gelegenheid om nu al een terugbetaling aan te vragen in plaats van een reisvoucher. Het zal echter – door de buitengewone omstandigheden die zijn ontstaan door het coronavirus – nog geruime tijd duren voordat de reisorganisatie en partners waarmee wij samenwerken, in staat zijn de terugbetaling daadwerkelijk te doen; wellicht vele maanden tot zelfs een jaar. Gedurende deze tijd loopt u als klant het risico dat u uw geld kwijtraakt, als de reisorganisatie of partner in kwestie onverhoopt ophoudt te bestaan. 

Als u wél kiest voor een reisvoucher dan bestaat dit risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en worden aan het einde van de geldigheidsduur sowieso omgezet in een terugbetaling, indien u geen gebruik heeft gemaakt van de voucher. 

Lees hier meer over op de website van de ANVR .


Please choose your DREAMLINES website

AustraliëBraziliëDuitslandFrankrijkItaliëRuslandVerenigde Staten