Actuele informatie m.b.t. COVID-19

Actuele

We begeven ons in uitdagende tijden. Als bedrijf, als klant en als mensen onderling. Het team van Dreamlines wil en blijft zich altijd voor u inzetten, daar zijn we voor. Wij staan voor persoonlijke en professionele dienstverlening en helpen u bij het organiseren van uw cruisevakantie. Wij zijn iedere dag voor u bereikbaar, met het laatste nieuws rondom uw cruise en om al uw vragen te beantwoorden.

De cruisebranche kreeg als een van de eerste bedrijfstakken te maken met het coronavirus. Naar aanleiding van de besluiten van overheden en directies van de rederijen zijn veel cruises geannuleerd.

Of er in de komende periode nog meer afvaarten moeten worden geannuleerd* is vooralsnog niet duidelijk. Wij zullen dit te zijner tijd vernemen van onze uitvoerende partners en u dan informeren.

Hieronder de annuleringen die bij ons bekend zijn en het omboekingsbeleid van de bijbehorende rederij:

 

Overzicht annuleringen

 

*Wijzigingen vinden voortdurend plaats, deze informatie zal zo actueel mogelijk worden bijgehouden.

Naar aanleiding van de COVID-19 uitbraak, zijn er in diverse gebieden preventieve maatregelen genomen om de mogelijkheid dat er problemen ontstaan tijdens de reis te voorkomen. Deze maatregelen kunnen aangescherpt worden dit hangt af van de latere ontwikkelingen. Het is belangrijk dat u, voor het maken van een eventuele boeking, goed geïnformeerd bent wat betreft de voorwaarden en richtlijnen voor mogelijke vroegtijdige annuleringen of om boekingen. Hieronder een paar punten waar rederijen mogelijk rekening mee zullen houden tijdens toekomstige afvaarten:

  • Rederijen staan geen passagiers toe die zich de afgelopen 14 dagen (in sommige gevallen zelfs 30) dagen hebben bevonden in een met corona besmet gebied.
  • In gebieden waar de besmetting aanwezig is, zullen geen excursies plaatsvinden.
  • Er is altijd een hoog standaard wat betreft hygiëne aan boord, daarbij zijn nu de preventieve maatregelen en procedures verscherpt. Verder worden de openbare ruimtes constant gedesinfecteerd en gasten worden erop geattendeerd om handen te wassen en gebruik te maken van handdesinfecteermiddel.
  • Gasten worden bij verschillende rederijen gecontroleerd tijdens de cruise. In de inschepingshavens worden passagiers en personeel gecontroleerd op mogelijke verhoogde tempraturen door middel van warmtebeeldcamera’s
  • Gasten kunnen toegang geweigerd worden bij vermoedelijke symptomen (benauwdheid, verhoogde tempratuur, etc.) deze worden bij inscheping gecheckt.
  • Besmette regio’s zullen ontweken worden tijdens de cruise. Dit wordt elke dag gecontroleerd en zal in sommige gevallen veranderingen in de vaarroute aanbrengen
  • Mochten er toch onverwachte problemen voordoen, zal de rederij dit, zowel tijdens als na uw reis, proberen op te lossen.

Neem contact op met uw cruisespecialist, als u vermoedt dat u toegang geweigerd wordt gebaseerd op bovenstaande punten

 

Laatst bijgewerkt op 30 maart 2021

Ondanks dat de meeste van onze klanten enorm positief reageren op de coronavoucher, begrijpen we dat mensen in sommige situaties liever hun geld terug willen. We vertellen u hier graag de mogelijkheden. 

De coronavoucher – die half maart is ontstaan – is niet bedacht vanuit een luxepositie. Het coronavirus heeft een enorme impact op de reiswereld. Vanwege deze reden is het initiatief ontstaan om, in plaats van de normale wettelijke teruggave, vouchers uit te geven t.w.v. het reeds betaalde bedrag. De ANVR en SGR komen hiermee de reisbedrijven tegemoet, die in één klap veel geld verliezen en mogelijk failliet zouden kunnen gaan. 

LET OP! We werken samen met een tiental reisorganisaties. Het grootste deel hiervan heeft ervoor gekozen om met vouchers te werken i.p.v. geld teruggave. Wanneer dit voor uw reis geldt, krijgt u van ons de voucher uitgeleverd. Deze dient u ook via ons te verzilveren.  

De zekerheid van de coronavoucher 

Er is veel media-aandacht rondom de vouchers die nu in de reiswereld worden uitgegeven. Zo heeft de Europese Commissie recent aangegeven dat klanten recht zouden moeten hebben op geld teruggave. Deze discussie is ontstaan door het feit dat losse vliegtickets niet zijn gedekt bij faillissement en die uitspraak kwam dus ook voort uit geboekte tickets. 

Voor pakketreizen zit het verhaal net iets anders in elkaar; in dit geval zijn de vouchers gedekt door de SGR. Mocht één van de reisorganisaties waar wij mee samenwerken onverhoopt failliet gaan, dan is uw geld veiliggesteld. Ook wijzelf zijn gedekt door dit garantiefonds. Dat betekent dat de werkwijze die wij (en alle ANVR-aangesloten reisorganisaties) aanhouden, is goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. 

Toch liever geld terug? 

We hopen op uw begrip in deze ongebruikelijke situatie. Mocht u toch uw geld terug willen, dan is dat uiteraard mogelijk. Echter, helaas niet direct. Gezien de enorme impact op de reisorganisaties, werkt iedereen hard om alle klanten van voldoende informatie te voorzien. Dit kost tijd en vanwege deze reden moet u langer wachten dan gebruikelijk. 

De SGR en de ANVR hebben in samenspraak met en met goedkeuring van de ACM en het Ministerie van Economische Zaken, vastgesteld dat klanten 6 maanden na uitgifte van de voucher een aanvraag tot terugbetaling kunnen indienen. 

Zowel het Ministerie van Economische Zaken als de ACM ondersteunen het initiatief van de ANVR en SGR om bij annulering van reizen, vanwege de corona-crisis, een corona-voucher aan de klant te geven, als tegoed voor een nieuwe reis of als terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt. 

Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van 1 jaar na uitgifte, maar niet eerder dan 6 maanden na de uitgifte van de voucher (Bron: ANVR ).

Als consument kunt u zodoende vanaf 6 maanden na uitgifte van uw voucher het geld terugvragen. Houd rekening met een langere afhandeltijd; in sommige gevallen krijgen wij pas na bijvoorbeeld 1 jaar het geld van de luchtvaartmaatschappij. In dat geval neemt uw uitbetaling ook een langere tijd in beslag. 

Goed om te weten: indien u geen actie onderneemt, gedurende de looptijd van uw voucher, krijgt u na afloop van de 12 maanden sowieso het openstaande bedrag in geld uitgekeerd. U ontvangt het bedrag op de rekening waarmee u hebt betaald. 

Kan ik ook direct mijn geld terugkrijgen? 

U hebt formeel de gelegenheid om nu al een terugbetaling aan te vragen in plaats van een reisvoucher. Het zal echter – door de buitengewone omstandigheden die zijn ontstaan door het coronavirus – nog geruime tijd duren voordat de reisorganisatie en partners waarmee wij samenwerken, in staat zijn de terugbetaling daadwerkelijk te doen; wellicht vele maanden tot zelfs een jaar. Gedurende deze tijd loopt u als klant het risico dat u uw geld kwijtraakt, als de reisorganisatie of partner in kwestie onverhoopt ophoudt te bestaan. 

Als u wél kiest voor een reisvoucher dan bestaat dit risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en worden aan het einde van de geldigheidsduur sowieso omgezet in een terugbetaling, indien u geen gebruik heeft gemaakt van de voucher. 

Lees hier meer over op de website van de ANVR .


Please choose your DREAMLINES website

AustraliëBraziliëDuitslandFrankrijkItaliëRuslandVerenigde Staten