Interview met de hotelmanager van de Costa Fascinosa

Van 14 tot 16 november was het Dreamlines team aan boord van de Costa Fascinosa. Met het schip van Costa Cruises ging het team op een 3-daagse Middellandse Zee cruise van Savona, langs het prachtige Marseille en uiteindelijk naar Barcelona.

Aan boord van de Costa Fascionosa hebben we de hotelmanager van het schip kunnen spreken, Stefano di Noia. In dit interview leest u alles over zijn baan, zijn passie voor het varen en het leven aan boord. Natuurlijk hebben we ook naar zijn beste tips gevraagd, zodat u goed voorbereid op uw volgende (of misschien wel eerste) cruise gaat.

 

WAT MAAKT EEN REIS AAN BOORD VAN DE COSTA FASCINOSA ZO BIJZONDER?

De cruise-ervaring zelf maakt dit schip zo bijzonder. Daarbij moet u vooral denken aan het personeel. De mensen aan boord zijn het enige onderdeel van een schip dat niet zomaar kan worden gekopieerd. Het team maakt het verschil. We blijven in de herinnering van de gasten, we worden als het ware een souvenir van de reis en de ervaringen die mensen maken. Op ieder moment aan boord draagt het personeel bij aan uw reis.

WAT IS UW FAVORIETE PLEK OP HET SCHIP?

 

Zonder twijfel het theater. Na een korte tijd aan boord weet iedere gast het theater wel te vinden en zo niet, dan zijn ze er naar op zoek. Het theater is simpelweg de plek waar alles gebeurt. Mensen kunnen elkaar hier ontmoeten en ondertussen genieten van geweldig entertainment.

 

HEEFT U OOK EEN FAVORIETE ACTIVITEIT AAN BOORD?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ontmoeten van de gasten als mijn meest favoriete tijdsverdrijf zie. Wanneer een gast een vraag heeft, zie ik dat niet als een storing. Integendeel, ik vind het een prettige onderbreking van mijn dagelijkse werk. Ik denk dat het geven en nemen is aan boord – we creëren ervaringen, maar we krijgen zelf ook nieuwe ervaringen door onze gasten. We praten ontzettend graag met de mensen aan boord. Om ze beter te leren kennen, te ontdekken wat ze leuk vinden en natuurlijk waar we ons zouden kunnen verbeteren. De gasten maken onze baan mogelijk en hun mening horen we dan ook graag.

NAAR WELKE BESTEMMING OF HAVEN VAART U GRAAG MET DE COSTA FASCINOSA?

De beste bestemming is het schip zelf. Aan boord kunt u zoveel beleven, dat is op geen andere plek mogelijk. Vroeger werd een schip gebruikt om van A naar B te komen, het was een manier van transport. Vandaag de dag is dat anders. Hoewel een schip natuurlijk nog steeds voor transport wordt gebruikt, is het het schip zelf dat al voor entertainment en ervaringen zorgt. Op een schip is zoveel te ontdekken, waardoor niet alleen meer wordt uitgekeken naar de bestemming, maar naar de reis in zijn geheel.

WAT IS HET ONTROERENDSTE DAT U HEEFT MEEGEMAAKT AAN BOORD?

Ontroerende momenten? Dat waren er zoveel, ik zou er een heel boek over kunnen schrijven!

Er was eens een verzoek dat me echt raakte. Ik herinner me nog goed dat de man naar me toe kwam en om hulp vroeg bij het huwelijksaanzoek dat hij wilde doen. Het moest een bijzondere verrassing worden en samen hebben we besloten dat het theater de juiste plek zou zijn. Het aanzoek moest voor de show van die avond plaatsvinden en natuurlijk een onvergetelijke gebeurtenis zijn. Het paar was al tien jaar samen en hij vroeg of het mogelijk was om rozen aan wal te krijgen, één voor elke maand dat ze samen waren. En dus ging ik aan wal en kocht 120 rozen. We wilden dat de verrassing een succes zou worden – dat is gelukt! Zijn partner heeft bijna dertig minuten van blijdschap gehuild. Dat was een bijzonder moment voor mij, een herinnering die ik altijd bij me zal dragen.

EN WAT IS DE GEKSTE GEBEURTENIS?

De grappigste momenten gebeuren meestal met de gasten die voor het eerst een cruise maken. Ze betreden een compleet nieuwe wereld en weten nog niet altijd goed wat ze moeten verwachten.

Wanneer het schip een haven binnenvaart en u hebt een excursie aan wal geboekt, dan wachten de bussen altijd voor het schip. Vroeger was het nog zo dat u zich op het schip met de gehele groep verzamelde en dan gezamenlijk naar de bus liep.  Ik zag een vrouw met een busticket in haar hand en daarmee het theater binnenliep. Een halfuur later was ze daar nog steeds. Ik vroeg haar of ze hulp nodig had of dat ze misschien verdwaald was. Ze antwoordde dat ze een busticket had gekregen en nu zou ze hier op de bus wachten. Ze dacht dat de bus haar zou komen ophalen in het theater… Op het moment dat ik haar naar de pier en de bus begeleidde, hoorde ik een gesprek van twee Italianen. Ze spraken over hoe al die bussen later in het schip zouden passen, hoe ze naar binnen zouden kunnen komen. Dit moment was uniek, eerst de mevrouw die in het theater op haar bus had staan wachten, en toen dit gesprek. Gek!

Een vraag die altijd terugkomt, is de vraag waar de bemanning slaapt. Slaapt het personeel werkelijk aan boord of stappen ze uit in de haven en komen ze de volgende dag terug? Ook krijgen we de vraag of er alleen liften zijn die op en neer gaan, of dat er ook liften zijn die van de boeg van het schip helemaal naar de achterkant van het schip gaan. Zulke vragen komen iedere cruise weer terug en dat vinden we nog altijd grappig.

WAT IS UW TIP VOOR EEN REGENACHTIGE EN WINDERIGE ZEEDAG?

Er zijn talloze programma’s en activiteiten aan boord, die zelfs zijn aangepast op het publiek. Op zeedagen neemt het aanbod aan activiteiten nog verder toe. Het schip biedt allerlei diensten, zoals een grote spa. Wanneer het een dag regent, kunt u zich hier heerlijk ontspannen en vermaken. Natuurlijk hebben we ook een Italiaanse keuken aan boord – en we weten dat iedereen daar blij van wordt!

WAT VINDT U HET MEEST INDRUKWEKKEND AAN BOORD?

Ik ben begonnen in de voedings- en drankenindustrie en was altijd bekend met restaurants. Echter, toen ik begon op het schip, kon ik nauwelijks geloven dat er 5.000 mensen tegelijkertijd zouden dineren. 5.000 mensen in een restaurant aan wal onderbrengen, is bijna onmogelijk. Een groot restaurant kan misschien 800 mensen plek bieden. Hier aan boord komen 5.000 mensen voor ontbijt, middageten en avondeten, en dat 365 dagen per jaar! De logistiek is gewoon geweldig! Aan boord wordt niet eerder dan twee uur van tevoren begonnen met de voorbereidingen. Wanneer een gast vraagt om een steak, dan wordt deze vers bereid. Ik ben hier tot de dag van vandaag door gefascineerd.

TOT SLOT: HEEFT U NOG EEN PERSOONLIJKE TIP VOOR ONZE LEZER ÉN CRUISELIEFHEBBER?

Selfie sticks – iedereen zou een selfie stick in zijn bagage moeten hebben! We vinden het prachtig dat gasten foto’s en video’s aan boord maken en dat kan met een selfie stick nog gemakkelijker.

 

KORT PROFIEL: STEFANO DI NOIA

  • Naam:                  Stefano di Noia
  • Herkomst:           Treviso bij Venetië, Italië
  • Positie:                Hotelmanager van de Costa Fascinosa
  • Taken:                  Dromen van gasten verwezenlijken en de zorg voor bemanning
  • Ervaring:              25 jaar in de hotelbranche en sinds 14 jaar bij Costa Cruises
  • Achtergrond:      Studeerde aan de Cornell University in New York City

 

Wilt u graag meer informatie, of bent u benieuwd naar een reis met Costa Cruises? Neem dan een kijkje op onze site of neem contact op met onze behulpzame cruise specialisten door te bellen naar 020 220 4141.  

 



Voeg commentaar toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.