Het is geen boot, het is een schip

We horen het heel vaak, mensen die een cruiseschip een boot noemen. Het staat in geen enkele wet geschreven dat wanneer je het verkeerd zegt je nooit meer aan boord mag komen. Maar hoe je er ook naar kijkt, het is zeker geen BOOT. Het is een SCHIP!

Er zijn een aantal verschillen tussen de twee woorden die classificeren wat waar hoort. Wij van DREAMLINES vonden het wel eens tijd om deze op een rijtje te zetten.

De grootte
De grootte van het schip is het meest voor de hand liggende verschil en wij hebben hier een beroemde uitspraak voor om het in het vervolg te herkennen. ‘’A ship can carry a boat, but a boat can’t carry a ship’’. Simpelweg vertaald: Een schip kan een boot dragen, maar een boot geen schip. Dus de volgende keer dat je met cruise-aholics praat, noem het dan geen boot!

Traditional greek fishing boats with famous touristic landmark Monastery of Panagia Vlahernon at background, Kerkyra, Corfu, Greece

Dit is een boot!

De functie
Er is ook een groot verschil in hoe de beide opereren. Bijvoorbeeld, een schip (waaronder een cruiseschip, marineschip, tankschip en een containerschip) wordt erg vaak gebruikt in oceanische gebieden en zijn gebouwd voor vracht- en personenvervoer. Een boot wordt gebruikt in kleinere wateren en zou waarschijnlijk niet de ideale keuze zijn voor het oversteken van de Atlantische Oceaan tijdens een storm.

Technologie
Wanneer het op technologie aankomt, dan kan het verschil niet groot genoeg zijn. Schepen bieden ongelofelijke state-of-the-art systemen aan. Niet alleen het navigatiesysteem is geavanceerder, maar eigenlijk alles wat erop zit. Als we bijvoorbeeld naar de Voyager-Klasse van de Royal Caribbean kijken, dan is er alleen al een 360 graden virtual tour aanwezig op het schip. Dit is niet iets wat je terug gaat vinden op een boot. Een boot gebruikt deze innovatie en technologie niet.

Crew
Het personeel, wanneer was de laatste keer dat je 1.500 bemanningsleden op een boot hebt gezien? Als we alleen al naar de Norwegian Escape kijken van de Norwegian Cruise Line, dan is er al genoeg ruimte voor 4.200 passagiers en een ruime 2.800 bemanningsleden. Op een boot is hier geen plek voor en daarentegen zijn er op een boot ook niet vaak bemanningsleden te vinden.

transatlantik

Dit is een schip!

Constructie
Hoe het schip in elkaar is gezet komt ook kijken bij de verschillen tussen een boot en een schip. Een schip heeft een erg ingewikkelde en gecompliceerde bouw waarvoor serieuze tijd, planning en veel testfases voor nodig zijn. Zelfs het gewicht en de plaatsing moeten precies uitgerekend worden. Een boot is veel minder complex dan een schip wanneer het op de design aankomt. Oké, het is zeker niet zo makkelijk als het vouwen van papieren bootje en kijken of die vaart, maar het kost zeker geen jaren van planning om te bouwen. Ten slotte komt ook de prijs er nog bij kijken, de MSC Fantasia van MSC Cruises kostte 550 miljoen euro om te bouwen.

Aandrijvingskracht
De motor die ervoor zorgt dat een boot of een schip zich kan voortbewegen op het water verschilt ook heel erg. Een boot kan aangedreven worden door zeilen, een motor of simpelweg door kracht. Daar waar een schip perse grote motoren nodig heeft om het schip vooruit te duwen.

Zoals hierboven staat aangegeven, zijn er enkele verschillen tussen een boot en een schip (vooral een cruiseschip). Het is nu in ieder geval duidelijk dat het een cruiseSCHIP is en geen boot. Denk jij er toch anders over? Laat ons je mening weten via Twitter of Facebook!



2 Opmerkingen

  1. Maarten 28. maart 2017 Antwoord
  2. Robert 16. mei 2017 Antwoord

Voeg commentaar toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *